Mange garasjeanlegg må rehabiliteres pga. veisalt og skadet betong.

Flere garasjeanlegg har skader i betong og armeringsjern pga. veisalt, forurensning, fukt og vanninntrengning. Vi utfører rehabilitering og reparasjon av garasjeanlegg for borettslag, sameie og private parkeringsanlegg.

Mindre skader i betongen som oppdages på et tidlig stadium, eller fukt og vanninntrengning kan utbedres ved hjelp av bla. spesialproduktene Controll Betontett og Penteron. Dette er kostnadseffektiv metode med dokumenterte gode resultater også over tid.

Årsaken til at mange garasjeanlegg trenger større rehabilitering er bla. at frem til tidlig 80-tallet var det lov å tilsette kloridholdige salter i betongen for at den skulle herdes raskere. Dette har ført til at armeringen blir spist opp av rust/korrosjon.

I garasjeanlegg hvor betongen er karbonatisert, dvs. at forurensning har forsuret betongen, må all betong som er karbonatisert og som omslutter armeringen fjernes. Dette er en mekanisk reparasjon som krever riktig overflatebehandling etterpå. Dette kan være vanskelig å oppdage, men er svært kostbart hvis det ikke oppdages i tide. Tegnene på dette er vanligvis rustflekker og saltutslag på betongen.

I flere nye garasjeanlegg, hvor betongdekkene har blitt impregnert med beskyttende stoff, har det blitt målt svært høye kloridnivåer. Når saltet først har kommet inn i betongen og jobber seg mot armeringen er det ingen lettvint løsning å forebygge skadeutviklingen. Det kan ta mange år før skadene blir synlige, så det anbefales å gjøre grundig arbeid med tett belegg og oppkanter som hindrer saltet å trenge inn i betongen.

Ved valg av katodisk beskyttelse til betongrehabilitering, benyttes lav likestrøm for å beskytte armeringen mot korrosjon. Denne metoden krever også riktig overflatebehandling etterpå. Metoden blir mest benyttet der betongkonstruksjonene inneholder klorider/salter. Katodisk beskyttelse gir større sikkerhet mot utvikling av nye skader og gjør at vedlikeholdsintervallene forlenges. I et dekke vil denne kunne beskytte både overkant- og underkantsarmeringen fra en side. Engangskostnadene er høyere men gir lavere vedlikeholdskostnader på sikt.

På garasjeanlegg og betongkonstruksjoner bør man utføre preventivt og jevnlig vedlikehold. Riktig bruk av overflatebehandling beskytter betongen mot nedbrytning i form av inntrengning av sure gasser i lufta og fuktproblematikk. Veisaltet trekker inn i betong, angriper armeringsjernet og gjør garasjeanleggene utsatte for kollaps. Boligselskapene rådes av fagfolk bla. Obos til å få gjennomført en tilstandsrapport av garasjeanlegg og andre betongkonstruksjoner. Uten en grundig vurdering er det lett å velge feil behandlingsmetode, og ende opp med feil resultater som gir større skader etterpå.

Ønskes mer informasjon eller ønske om en befaring og gratis pristilbud!
Kontakt oss på e-post: post@norentreprenor.no eller ring oss direkte 22 57 83 60.

Laila Jensen tlf. 994 80 798

Cato Oddsett tlf. 900 88 104

Geir Hopland tlf. 901 74 420

 Vi bygger på KOMPETANSE, KVALITET OG TILLIT