Her er rådene til hvordan velge riktig entreprenør ved oppussing, rehabilitering og ombygging av næringsbygg, sameier og borettslag.
Det å velge riktig entreprenør er avgjørende for et godt og varig resultat. For å unngå at arbeidet blir utført feil, bruk av billige materialer med dårlig kvalitet, så bør det foreligge en god beskrivelse med klare kontraktsvilkår i avtalen. Det er en del som dessverre har opplevd at de må utføre arbeidet om igjen pga. dårlig og feil utført arbeid, hvor entreprenøren har slått seg konkurs rett etterpå.
Be om anbud fra flere entreprenører
I prosessen med valg av entreprenør bør dere alltid starte ved å utarbeide et konkurransegrunnlag, før forskjellige entreprenører hentes inn til å gi pris på jobben. Et konkurransegrunnlag skal bestå av beskrivelse av jobben, kontraktsvilkår og regler for gjennomføring av konkurransen. Det kan i noen tilfeller lønne seg å innhente kompetanse fra en upartisk fagperson/byggeleder for å utarbeide og innhente tilbud, samt følge opp hele prosessen.
Utformingen av konkurransegrunnlaget er svært viktig for å beskrive nøyaktig hva entreprenøren skal gjøre. I forhold til å sikre at det er utført på riktig måte er det viktig å tenke på om beskrivelsen skal fokusere på funksjonen, eller på utførelsesmetoder og materialer som skal benyttes. Legg inn postbeskrivelser ved hjelp av kjente beskrivelsestekster, som finnes f.eks. i NS 3420. Da sikrer dere en mer presis beskrivelse og det blir lettere for entreprenørene å prise riktig.
Disse punktene bør være med:
- Leverandørene må fremlegge og bruke et velkjent kvalitetsstyringssystem for leveransen.
- Redegjør for særskilte krav til SHA – sikkerhet, helse og arbeidsmiljø.
- Særskilte miljøkrav må beskrives og kontraktsfestes.
- Ansatte i virksomheter som utfører tjenester og bygge- og anleggsoppdrag skal ha lønns- og arbeidsvilkår som følger av gjeldende allmenngjøringsforskrifter eller landsomfattende tariffavtaler.
Konkurransereglene må følges
I etterkant av at entreprenørene er blitt invitert til å gi pris, står ikke byggherrene lengre fritt til å velge hvordan de skal forholde seg til de enkelte tilbudene og entreprenørene. Da gjelder de anbudsrettslige reglene og alle partene er forpliktet til å forholde seg til disse. Hvis disse ikke er spesifisert i konkurransegrunnlaget, vil reglene som står i NS 8400 gjelde. Disse forbyr partene å endre tilbudene etter at tilbudsfristen er utløpt og det er ikke tillatt å forhandle med entreprenørene.
Hvis styret i borettslaget eller sameiet ønsker å forhandle med entreprenørene, må dette tas inn i konkurransegrunnlagets regler. Er styret ikke klar over reglene kan dere ende opp med å betale erstatning til entreprenøren.
Her er feilene styret bør unngå
- Ikke dropp forprosjektet. Gjør en god kartlegging og beskriv dagens situasjon. Beskriv ønsket fremtid situasjon og alternative løsninger. Kom med forslag på hvordan løsningen kan implementeres og finansieres.
- Ikke slurv med beskrivelsen av oppdraget. Gi en nøyaktig og klar beskrivelse av hva entreprenøren skal gjøre. Den bør være utformet slik at entreprenøren får ansvaret for å velge materialer og metoder som lov og forskriftskrav. Er beskrivelsen uklar eller mangelfull, får entreprenøren fort krav på tilleggsbetaling og fristforlengelser som gir byggherren store kostnader.
- Velg en entreprenør utfra fagkompetanse, gode referanser og god økonomi. Valget av riktig entreprenør, ikke bare pris og tilsynelatende smarte løsninger, er en kritisk suksessfaktor for et vellykket prosjekt som skal vare i mange år.
- Følg anbudsreglene. Når to eller flere entreprenøren blir bedt om å gi pris på et byggeprosjekt samtidig, vil automatisk anbudsrettens regler komme til anvendelse. Flere har måttet betale millionbeløp i erstatning for brudd på anbudsreglene.
- Utarbeidelse av skriftlige og gode kontrakter før oppstart. Kontrakter er en selvfølge, men de bør bygges på anerkjente og passende standardvilkår.
- Gjennomføring av oppstart og byggemøter. I en rehabiliterings- eller byggeperiode skal både byggherre og entreprenør utføre sine oppgaver. På disse møtene skal det avklares hvordan kommunikasjonen og behov skal løses. Skriv referat, slik at dere ikke mister viktige bevis på hva som er avtalt underveis.
- Riktig håndtering av varslingsrutiner. En del kontrakter har regler som fratar en part krav, når partene ikke har håndtert varslingsrutinene korrekt.
- De fleste byggekontrakter pålegger partene å gjennomføre en overtakelsesforretning. Det er ikke lurt å bare ta kontraktsarbeidene i bruk, uten gjennomføring av en overtakelsesforretning. Her kan byggherren tape retten til å reklamere på alle synlige feil og mangler som ikke blir påpekt under overtakelsen.
- Reklamer fortløpende på feil og mangler – IKKE vent. Det å samle opp reklamasjoner på 1 års-befaringen eller før 5 års reklamasjonsperioden utløper er normalt for sent.
- Ikke alle er klar over at alle krav foreldes 3 år etter overtakelsen, men tidligst 1 år etter at mangelen burde ha blitt oppdaget. Ikke gå i fellen å tro det er nok å ha reklamert og å være i dialog med entreprenøren. Det er feil.